Zakupy w sieci cieszą się rosnącą popularnością. Wadług badania Gemius „E-commerce w Polsce 2018” aż 56% internautów dokonuje zakupów online. Zaufanie do e-commerce znacznie poprawiło się w porównaniu z ubiegłym rokiem – aż 26% kupujących uważa zakupy w sieci na całkowicie bezpieczne. W ubiegłym roku odsetek ten wynosił tylko 14%. Widać więc wyraźną tendencję zwyżkową. Jednak z perspektywy właściciela e-sklepu nadal aż 3/4 osób wątpi w bezpieczeństwo transakcji internetowych. Oznacza to, że bardzo duża liczba potencjalnych klientów rezygnuje z dokonania płatności za produkty w koszyku. Jest to ogromna strata dla e-biznesu. Warto zatem zastanowić się, jakie działania można wdrożyć, by sklep internetowy przekonał klienta o bezpieczeństwie jego danych.
Spis Treści
Certyfikat SSL
Zaufanie do sklepów internetowych gwarantują m.in. certyfikaty bezpieczeństwa i jakości wydawane przez niezależne organizacje. Głównym czynnikiem wskazującym na weryfikację firmy jest dla klientów widoczność w pasku przeglądarki zielonego oznaczenia w postaci kłódki. Chociaż większość osób wcale nie rozumie, jak wyglądają procedury przyznawania certyfikatu SSL, uznają tę informację za wystarczająco wiarygodną, by spokojnie korzystać z zabezpieczonej strony. Badanie VeriSign dowodzi, że aż 93% badanych wybrałoby zakupy w sklepie z zielonym oznaczeniem w pasku przeglądarki. Zwiększa to ich subiektywne poczucie prywatności i daje pewność, że ich dane są chronione. Badania wskazują, że współczynnik konwersji, czyli transakcji zakończonych zakupem, po wdrożeniu na stronie certyfikatu EV SSL wzrasta od 10% do nawet 87%.
Dane firmy
Bardzo duże znaczenie w odbiorze klientów ma również umieszczenie na stronie danych kontaktowych do sklepu oraz informacji potwierdzających istnienie przedsiębiorstwa, takich jak NIP czy REGON. Internauci zwracają też uwagę na to, czy adres biura znajduje się w Polsce. Nawet jeśli nie weryfikują oni tych danych i nie kontaktują się ze sklepem, sam fakt widoczności na stronie danych teleadresowych jest dla nich gwarantem, że po drugiej stronie znajduje się prawdziwy człowiek. W podobny sposób odbierany jest live-czat, który upewnia odbiorców, że sklep jest rzetelnie prowadzoną firmą, która inwestuje w komfortową obsługę. Elementem wzbudzającym zaufanie jest również widoczny na stronie link do regulaminu i zapewnienia o zgodności z przepisami o przetwarzaniu danych osobowych.
Oznaczenia Trust Seals (Pieczęć Bezpieczeństwa)
Użytkownicy internetu zwracają dużą uwagę na wszelkie symbole graficzne, dlatego oddziaływują na nich również znajome znaki bezpieczeństwa, takie jak oznaczenia kart kredytowych Visa czy MasterCard. Tzw. Trust Badges lub Trust Seals (pieczęci bezpieczeństwa) powiązane są z posiadaniem certyfikatu SSL, który gwarantuje bezpieczeństwo transakcji przy użyciu kart kredytowych.
Rekomendacje i opinie
Ostatnim, choć dla wielu najważniejszym gwarantem zaufania do sklepów internetowych są opinie innych kupujących. Logika każdemu z nas podpowiada, że jeśli wiele osób jest zadowolonych z usług danego sklepu, to faktycznie musi on na to zasługiwać. Opinie i rekomendacje poszukiwane są na niezależnych zewnętrznych portalach, takich jak Opineo czy Ceneo, a także na blogach. Warto zatem zachęcać klientów do wypełnienia krótkiej ankiety po zakupie i przydzielenia sklepowi cennych gwiazdek. Poszukiwanie rekomendacji na blogach wskazuje, jak istotne obecnie jest nawiązanie współpracy z influencerami, cieszącymi się dużym zaufaniem danej grupy docelowej.
Jak widać, na poczucie bezpieczeństwa w sieci wpływa bardzo wiele czynników. Pragnąc wzbudzić zaufanie do sklepu internetowego warto zastanowić się, które z nich mogą mieć największe znaczenie dla klientów w danej branży i wdrożyć je na swojej stronie. Następnie należy obserwować dane w Google Analytics i innych narzędziach analitycznych, by sprawdzić, w jakim stopniu wprowadzone zmiany przełożyły się na wzrost liczby transakcji.