Jeśli chodzi o interakcję online, wszystko jest kwestią zaufania. Spam e-maile, sprytne ataki phishingowe sprawiają, że coraz trudniej jest określić co jest prawdziwe a co naraża Ciebie, Twój biznes oraz Twoich klientów na ryzyko. Bez zaufania i wiarygodności klienci niechętnie dzielą się poufnymi informacjami jak również rzadziej lub wcale nie przeprowadzają transakcji online.
Wszystkie warianty certyfikatów SSL, niezależnie od jego rodzaju: EV, OV, DV zapewniają integralność oraz szyfrowanie danych. Podczas, gdy każda forma certyfikatu SSL zapewnia ochronę tak weryfikacja tożsamości właściciela wyświetlanego certyfikatu różni się w zależności od jego rodzaju (sprawdź: co to jest walidacja certyfikatu SSL oraz Jakie są walidacje certyfikatów SSL?). Najbardziej rozpoznawalny w tej kwestii jest certyfikat SSL EV (sprawdź: Co to jest certyfikat SSL EV (Extended Validation)?), jego wizualna identyfikacja poprzez wyświetlenie tzw. zielonego paska adresowego przeglądarki (kliknij i sprawdź jak certyfikat SSL EV będzie się prezentował w Twojej przeglądarce) nie tylko w widoczny sposób informuje odwiedzających o najwyższym poziomie bezpieczeństwa ale także gwarantuje, że odwiedzana strona jest autentyczna a jej właściciel został wieloetapowo zweryfikowany po to, aby móc używać certyfikatu SSL EV.
Zastosowanie certyfikatu SSL EV pozwala na, jak wspomnieliśmy wyżej, nie tylko wyświetlenie tzw. zielonego paska ale również dane firmy dla której certyfikat SSL został wystawiony. To wszystko sprawia, że odwiedzając witrynę zabezpieczoną certyfikatem SSL EV mamy pewność, że korzystamy z serwisu autentycznego i zweryfikowanego.
Firma badawcza DevOps przeprowadziła ankietę dotyczącą ponad 350 aktywnych użytkowników internetu, aby zrozumieć w jaki sposób obecność zielonego paska adresowego wpływa na użytkowników oraz postrzeganie przez nich firm stosujących takie rozwiązania. Ankieta wykazała, że ponad 85% respondentów obawia się ataków phishingowych (sprawdź: Phishing a certyfikaty SSL), kradzieży tożsamości czy utrata dostępu do prywatnych kont w różnych serwisach. Tak wysoki % wskazuje, że ogromna większość użytkowników traktuje swoje bezpieczeństwo online bardzo poważnie.
Ponad połowa respondentów wyraziła również opinię, że obecność zielonego paska adresu ma znaczący wpływ na ich postrzeganie marki/firmy, w tym również na poprawę postrzegania przez konsumentów stabilności firmy oraz poziomu obsługi klienta. Prawie 2/3 ankietowanych wskazało, że czują się bezpieczniej oraz pewniej w prowadzaniu interesów z witryną zweryfikowaną za pomocą certyfikatu SSL EV.
Dodatkowo przeprowadzone badanie wykazało, że kiedy witryna posiada certyfikat SSL EV to:
58% osób chętniej przekazuje dane osobowe,
50% osób chętniej przeprowadza transakcje finansowe,
43% osób chętniej założy nowe konto w serwisie,
38% osób chętnie wypełni i prześle formularz online,
37% osób chętniej dokona zakupu.
Podczas dokonywania zakupów online, respondenci odpowiedzieli, że chętniej nie tylko dokonają zakupów czy zapłacą za pomocą karty kredytowej ale również są w stanie dokonać bardziej kosztownych zakupów w serwisie, który jest zabezpieczony certyfikatem SSL EV. Dodatkowo ponad 32% badanych chętniej doda rekomendowany produkt do koszyka, co w znaczny sposób przekłada się na osiągane przychody.
Ze zwiększonym bezpieczeństwem poprzez zastosowanie certyfikatu SSL EV wiąże się również większy koszt jego zakupu w porównaniu z innymi certyfikatami SSL. Jednak błędem jest odbieranie tego jako koszt w sam a w sobie a nie inwestycję, gdzie koszty zakupu certyfikatu EV są minimalne do potencjału, który reprezentuje taki certyfikat we wdrożonym serwisie. Obecność certyfikatu EV prowadzi nie tylko do zwiększenia sprzedaży online ale przyczynia się również do szerszego korzystania z usług online poprzez zwiększone zaufanie oraz wiarygodność jakie daje taki certyfikat. W tym przypadku wartość bezpieczeństwa jaką zapewnia certyfikat EV przekłada się na zwiększone przychody ze sprzedaży w porównaniu z innymi serwisami nie posiadającymi takiego certyfikatu.
Odpowiedzi respondentów rzuciły znaczne światło na wiele aspektów w zakresie ecommerce, z których wysuwa się podsumowanie: Jeśli Twoja witryna nie wzbudza zaufania, klienci nie będą Ci ufać. Szczególnie jest to ważne w okresie wzmożonych zakupów online.