W dobie, kiedy większość transakcji odbywa się w sieci a strony internetowe muszą spełniać wymogi ochrony danych osobowych, posiadanie certyfikatu SSL jest po prostu koniecznością. Inwestycja w SSL to nie tylko wymóg (Chrome 68 wydany i oznacza strony bez certyfikatu SSL jako niezabezpieczone) ale posiadanie certyfikatu SSL opłaca się również z wielu praktycznych powodów.
Posiadanie certyfikatu SSL (Secure Socket Layer) wiąże się z korzyściami dla każdej ze stron – zarówno właściciela strony, jak i osoby, która ją odwiedza. Certyfikat odpowiada bowiem za szyfrowanie danych podczas nawiązywania połączenia pomiędzy przeglądarką a serwerem strony. Dzięki temu wszelkie dane użytkowników Internetu są bezpieczne, co ma szczególne znaczenie, gdy na stronie dokonuje się zakupów i płatności internetowych. Ale posiadanie SSL to także niewątpliwe korzyści dla właściciela strony internetowej.
Spis Treści
Dlaczego warto zainwestować w certyfikat SSL?
Nie ma wątpliwości, że certyfikat SSL powinien być wdrożony na każdej stronie, na której dochodzi do przetwarzania danych użytkowników. Ale jakie konkretnie SSL daje korzyści dla właściciela strony?
Ochrona przed phishingiem – chodzi o sytuację, gdy oszuści konstruują stronę do złudzenia podobną do naszej, która posiada również podobny adres. Gdy internauta wejdzie na taką stronę i wpisze login oraz hasło w okno logowania, dane zostaną wysłane do złodzieja. Dlatego też świadomy internauta nie skorzysta z logowania na stronie, która nie posiada zielonej kłódki obok swojego adresu.
Gwarancja wiarygodności – posiadanie SSL to jasny sygnał dla internauty, że nasza strona jest godna zaufania. Nawet jeśli ktoś nie wie czym jest SSL i co oznacza zielona kłódka albo przedrostek HTTPS przed adresem strony, to przeglądarka internetowa szybko go uświadomi o co chodzi. Przykładowo Chrome wyświetla wyraźny komunikat, że strona jest niezabezpieczona, gdy nie posiada certyfikatu SSL. Na takiej stronie nikt nie chce przebywać, a tym bardziej nie chce się na nią logować.
SSL poprawia SEO – bez certyfikatu się nie obejdzie jeśli zależy nam na wysokiej pozycji naszej strony w wyszukiwarce Google. Duże znaczenie ma tutaj współczynnik odrzuceń – kiedy internauta wchodzi na stronę, która ze wszystkich stron wyświetla komunikat, że nie jest zabezpieczona, to najpewniej szybko ją opuści. A strony, które mają wysoki współczynnik odrzuceń, raczej nie cieszą się wysoką pozycją w Google.
Nie pozostaniesz w tyle – posiadanie certyfikatu SSL to dzisiaj zwyczajna konieczność. Sklepy internetowe praktycznie nie mogą się obyć bez SSL. Po pierwsze, taki certyfikat jest wymogiem stawianym przez normę Payment Card Industry Data Security Standard, która dotyczy płatności kartami kredytowymi w sieci. Po drugie, certyfikat jest konieczny do tego, aby zintegrować sklep z Facebookiem. Ale posiadanie SSL wpływa też na wiarygodność strony niezależnie od tego, czy dochodzi na niej do płatności online czy nie.
Maksymalna korzyść przy minimalnej inwestycji
No dobrze, a ile kosztuje certyfikat SSL? Pewnie niektórym trudno będzie w to uwierzyć, ale certyfikat SSL nie powstał wcale po to, aby wyciągać pieniądze od osób prowadzących działalność w Internecie. Innymi słowy – jest bardzo tani. Najtańszy certyfikat SSL możesz uzyskać już od 18,53 zł netto za rok (Sprawdź: Comodo PositiveSSL)
Wszystko zależy od tego, jakiego typu stronę prowadzimy i jakiego rodzaju certyfikat SSL będzie dla niej najbardziej odpowiedni. Przykładowo certyfikat może obejmować jedną domenę, ale może obejmować także subdomeny (najtańszy certyfikat ssl Wildcard już od 258,06 zł netto za rok – sprawdź: Comodo PositiveSSL Wildcard). Ważne jakiego charakteru stronę prowadzimy i w jakim stopniu dochodzi na niej do wykorzystania danych użytkowników. Szukasz bardziej prestiżowych certyfikatów SSL gwarantujące najwyższy poziom bezpieczeństwa? Sprawdź najtańszy certyfikat SSL EV z zielonym paskiem: Comodo PositiveSSL EV już od 316,12 zł netto za rok.
Kolejna ważna kwestia dotyczy faktu, że certyfikat SSL jest najszybszym i najwygodniejszym sposobem do spełnienia wymagań dotyczących ochrony danych osobowych, jakie stawia przed nami m.in. RODO.