Decydując się na prowadzenie biznesu w sieci, niezbędne jest zadbanie o odpowiedni poziom zabezpieczenia danych przekazywanych przez użytkowników. Jednym z najprostszych sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa poufnych informacji jest certyfikat SSL, który umożliwia zaszyfrowaną wymianę wiadomości pomiędzy klientem a serwerem. Niestety wciąż wiele osób prowadzących działalność za pośrednictwem Internetu albo nigdy o nim nie słyszało, albo celowo unika tego tematu.
Liczba oszustw internetowych nie maleje, a hakerzy na każdym kroku czyhają na nasze dane. Dlatego chcąc prowadzić skuteczny e-biznes, musimy położyć nacisk nie tylko na towar czy organizację logistyki, ale także na kwestie związane z prawidłowym zabezpieczeniem danych.
Czym jest certyfikat SSL?
SSL (Secure Socket Layer) to zaawansowane narzędzie, które ma na celu ochronę prywatnych danych udostępnianych przez użytkowników w Internecie (danych osobowych, haseł, loginów itp.). Zabezpieczenie to przeciwdziała przechwyceniu przekazywanych poufnych informacji przez osoby niepowołane. Protokoły SSL powinny być stosowane wszędzie tam, gdzie ma miejsce podanie przez użytkownika prywatnych danych, a więc nie tylko w sklepach internetowych czy stronach banków, ale także na portalach społecznościowych czy wszelkiego rodzaju witrynach posiadających formularz kontaktowy.
Rodzaje certyfikatów SSL
Obecnie możemy wyróżnić trzy podstawowe rodzaje certyfikatów SSL:
DV (Domain Validation) – jest to jeden z najtańszych dostępnych protokołów SSL, w którego przypadku weryfikuje się, czy pod danym adresem domeny rzeczywiście została opublikowana witryna WWW. Tego typu certyfikat gwarantuje podstawowe zabezpieczenie domeny, umożliwiając ochronę danych przekazywanych w jej obrębie.
OV (Organization Validation) – to rozszerzony rodzaj protokołu SSL w porównaniu do certyfikatu DV, który wzbogacono o weryfikację danych przedsiębiorstwa wnioskującego. Taki protokół gwarantuje szyfrowanie przesyłanych danych wraz z informacją o firmie, która nabyła certyfikat.
EV (Extended Validation) – to certyfikat zapewniający najwyższy poziom ochrony. Firma wnioskująca o wydanie takiego protokołu SSL poddawana jest szczegółowemu procesowi weryfikacyjnemu, w którego trakcie sprawdzane są: status prawny, zgodność z danymi urzędowymi oraz realne prowadzenie założonej działalności. Certyfikat EV od innych certyfikatów wyróżnia się zielonym oznakowaniem kłódki z nazwą firmy widniejącą obok paska adresu.
Najważniejsze różnice między certyfikatami SSL
Ceny certyfikatów kształtują się w granicach od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych. Standardowy protokół SSL szyfruje dane z siłą 128 lub 256 bitów i jest rozpoznawany przez większość przeglądarek internetowych. Certyfikaty różnią się przede wszystkim:
- Poziomem wiarygodności (co jest związane z metodą walidacji: DV, OV lub EV),
- Liczbą informacji ujętych w protokole,
- Ilością domen objętych certyfikatem,
- Okresem ważności (który może trwać od jednego roku do dwóch lat),
- Opcjami dodatkowymi (np. pieczęcią wydawcy, wsparciem dla SGC itp.).
Jakie korzyści płyną z posiadania certyfikatu SSL na stronie?
Certyfikat SSL to rozwiązanie, które pozwala poprawić zaufanie klientów i zbudować pozytywny wizerunek firmy. Dzięki niemu liczba odrzuceń na naszej stronie może znacząco zmaleć. Dodatkowym argumentem przemawiającym za inwestycją w protokół SSL jest możliwość integracji sklepu z serwisem Facebook (jest to jedno z wymagań dla osób, które chcą dokonać takiej integracji).
Według przeprowadzonych badań zakup certyfikatu SSL przyczynia się do wzrostu liczby transakcji w e-sklepach w porównaniu do sklepów, które takiego zabezpieczenia nie mają. Na chwilę obecną tego typu protokoły stanowią podstawową metodę ochrony danych na świecie, dlatego chcąc być wiarygodnym w sieci, warto taki certyfikat posiadać.