Robiąc zakupy w e-sklepie, klienci powinni ostrożnie wybierać sprzedawców oraz dokładnie sprawdzać karty towaru przed dodaniem produktu do koszyka. Zwrócenia uwagi wymaga także zweryfikowanie zabezpieczenia strony sklepu, czyli potwierdzenie obecności zielonej kłódki przy adresie w przeglądarce. Coraz większa liczba użytkowników stosuje się do tych zasad – kończą zakupy dopiero po upewnieniu się, że połączenie jest szyfrowane. Odruch sprawdzenia certyfikatu SSL staje się niezwykle istotny, a zabezpieczone w ten sposób sklepy mogą liczyć na znacznie większe obroty.
Badanie firmy Symantec
Firma Symantec, słynąca ze zwalczania największych sieciowych zagrożeń przepytała kilka tysięcy użytkowników na temat zakupów online. Celem tego badania było sprawdzenie znajomości podstawowych zabezpieczeń wśród klientów e-sklepów, a także poziomu obaw związanych z ryzykiem przechwycenia danych osobowych czy utraty przelewanych pieniędzy. Według Symantec użytkownicy najczęściej obawiają się przede wszystkim technicznych problemów z bezpieczeństwem stron. Niewielki procent wskazał możliwość przechwycenia danych osobowych, a zaledwie jedna piąta wyraziła nieufność wobec transakcji płatniczych przez internet.
Wpływ certyfikatu SSL na użytkowników
Certyfikaty SSL mają mimo tego coraz większy wpływ na zachowania klientów. Według badania Symantec, 43 proc. ankietowanych użytkowników dopiero za sprawą obecności zielonej kłódki protokołu czuje się zachęconych do dalszego przeglądania oferty serwisu. Wciąż nie jest to wystarczająco duża liczba. Ilość ankietowanych porzucających witrynę po wyświetleniu komunikatu o niezaufanym połączeniu prezentuje się jednak nieco lepiej i wynosi 54 proc. Warto przy okazji pamiętać, że tego rodzaju treść może zostać zakomunikowana użytkownikom na kilka sposobów oraz z różnych powodów. Odbywa się to np. ze względu na dodanie odnośnika https:// w kodzie nieszyfrowanej domeny. Problem pojawia się także wówczas, gdy komunikat spowodowany jest po prostu wygaśnięciem certyfikatu – warto więc zawsze pamiętać o jego przedłużeniu.
Szyfrowanie podczas zakupów
Prawidłowe, szyfrowane połączenie zauważalnie zwiększa szanse e-sklepu na wysoką sprzedaż. Użytkownicy sieci to w zdecydowanej większości wzrokowcy – stosujący jednak odruchy nieco inne niż podczas tradycyjnych zakupów. Do sprawdzania występowania przedrostka https:// przed nazwą domeny oraz zwrócenia uwagi na adres strony przyznaje się więcej, bo 65 proc. ankietowanych. Ma to dla nich szczególne znaczenie na etapie wpisywania danych osobowych, a także podczas wyświetlania komunikatu o podsumowaniu zamówienia. Aż 78 proc. użytkowników przyznaje, że certyfikaty SSL i inne środki ochrony wzbudzają poczucie bezpieczeństwa oraz zachęcają do finalizacji procesu na wszystkich etapach transakcyjnych.
Zabezpieczone środowisko
Dokonując zakupów, użytkownicy zawsze liczą na zapewnienie im maksymalnego poziomu bezpieczeństwa. Jest to odczuwalne także podczas tradycyjnych wizyt w marketach – nikt nie chce, aby osoba postronna przechwyciła w jakiś sposób prywatny kod PIN karty płatniczej lub chociażby jej numer. Problem ten rozwiązuje m.in. zasada pojedynczej kolejki czy też zastosowanie zakrytych terminali płatniczych. Certyfikat SSL działa w zbliżony sposób, zapewniając użytkownikom bezpieczne oraz komfortowe środowisko do zakończenia transakcji. Jego wdrożenie przynosi także inne korzyści. Certyfikat SSL odpowiada m.in. za optymalizację wyników wyszukiwania Google, którego algorytmy biorą pod uwagę występowanie adresu z zabezpieczonym, szyfrowanym połączeniem.